Dropfly-Bloggspot 2007

torsdag 30. august 2007

Høstkurs begynner nå


KURSSTART: Lørdag 20 septemberVi har plass til 8-10 elever og vi begynner selve kurset lørdag/søndag 20-21 september (kl 9-18). Du bør sette av de neste 3-4 helgene til kurset. Vi vil også ha teoriundervisning tre-fire kvelder i løpet av kurset.Kurset koster kr 7500,- og inkluderer ALT. Lån av flyutstyr, hjelm, teorimateriell, medlemskap i DROP og Norsk Aeroklubb/Norges Idrettsforbund, samt ulykkes- og tredjemannsforsikring. Vi er meget sikkerhetsorienterte og legger meget stor vekt på sikkerhet under hele kurset og alt utstyr er av beste kvalitet. Transport til og fra flystedene må betales selv. Vi prøver å kjøre sammen der det er muligheter for det.

Sikre deg plass allerede nå:

Send en mail til kurs@dropfly.no med navn, adresse, mobilnummer, og fødselsdato.

Betaler du kursavgiften snarest er du sikker på plass. DROP, kontonr.: 9015.16.11450.

Dersom du ikke kommer med blir selvsagt hele beløpet refundert og du blir satt på venteliste og blir kontaktet før vi starter neste kurs (våren 2009).

Har du spørsmål kan du ringe meg på 932 00 304, eller sende mail til post@dropfly.no

Nedenfor finner du kursplan.

Vi gleder oss til å se deg på kurs hos oss.

Vennlig hilsen

Dag Harald Hovind
Leder/instruktør DROP

Kursplan:

1 kurshelg
Lø/sø. 20-21 sept.: Bakketrening. Startteknikker og førflygingssjekk. Bakkeglidning med start og landing, samt lette svinger.

2 kurshelg
Lø/sø. 27-28 sept. Lørdag: Bakketrening/mellomstadiebakke. Lengre flytur
Søndag: Høydeturer (alternativer: Uvdal, Hjartdal, Sundvollen)

3 kurshelg
Lø/sø. 4-5 okt. Lørdag/søndag: Flere høydeturer. Øvelser i luften; sakteflyging, 360’, D-liner, legge inn ører, innflyging
Teoriprøve

4 kurshelg
Lø/sø. 11-12 okt. Reservehelg. Flere høydeturer. Øvelser i luften.

5 kurshelg
Lø/sø. 6-7 okt. Reservehelg. Flere høydeturer. Øvelser i luften.

Teoriundervisning:
Tirsdag 23 sept. kl 18-21 Aerodynamikk og Meteorologi. Utdeling av teorimateriell.
Torsdag 25 sept. kl 18-21 Praktisk flyging. Lover og regler.
Tirsdag 30 sept. kl 18-21 Materialkunnskap. Førstehjelp.

Teoriprøve (multiple choice) avholdes i forbindelse med en kurshelg.
Teoriprøve til PP2

fredag 27. juli 2007

Lasse og Raymond i Kössen, Østerrike




Lasse og Raymond fra vårens kurs har fylt bobilen med paraglidere og gjort det eneste fornuftige: FLYKTET!Telefonrapporten gikk ut på at Løkken bare ga sklitur, at Amsterdam var kult og at de nå hadde ankommet paraglidersportens mekka; Kössen.Ta heisen opp, legg ut vingen på en gresskledd start og fly og kos deg i snill og god termikk hele dagen. 27 varmegrader, sol og blå himmel.

Kos deg med bildene og bli gjerne misunnelig. Hva med en klubbtur hit neste sommer?

lørdag 21. juli 2007

DISTANSEREKORD FRA SOLBERGÅSEN


I dag fløy Thomas Skarpås fra Solbergåsen til Nesbyen. En fridistanse på 107,5 kilometer!DROP gratulerer! Nå er det vel ingen som betviler Solberg som distansested?Vi ringte Røyken og fikk 7000 fot – supervisor var av typen «hvor mange fot vil du ha?» Genial mann.

Thomas ble yr og vill på vei opp til start.

Vi fant omsider grombobla og stakk når vi hadde 1200 meter – Thomas lå lengre innpå og fikk hekta seg på en boble som tok han opp til 1500 når han hadde kommet inn i boksen litt vest for start.

Det holdt på å ende ved Flesberg, men 70 meter over bakken fikk han røsk i duken og kom seg mirakuløst opp igjen.

Turen endte på Nesbyen, og i følge Thomas var dette en av de råeste turene han hadde hatt!

Bildet er tatt fra nedre PG-start, vi fikk også besøk av et seilfly.

mandag 16. juli 2007

tirsdag 3. juli 2007

Status klubbjakkene

En kort orientering:
Klubbjakkene er mottatt men ikke brodert. Ennå. Hun som broderte prøvejakken kan bare lage opp til 20 cm og det er litt lite på ryggen, så jeg er nå i dialog med en proff som kan lage opptil 35 cm.Jeg syns at når vi først skal investere i jakke, så må vi gjøre det skikkelig. Derfor litt ekstra venting.Dag

onsdag 20. juni 2007

7000 fot i dag


Vi har fått 7000 fot i seilflyboksen «Hokksund A» Farris TMA (se kart, klikk for stort bilde) idag fra kl 11:40.Boksen vil stenges etter endt flyging via til Avinor Røyken. Beskjed gis via SMS-tjenesten.Ingen skal ringe Avinor – den kontakten går via meg. Hvis vi følger reglene kan vi kanskje få til dette senere også.

Alle som flyr høyere enn 4500 fot SKAL ha radio, hvis boksen må stenges på kort varsel.

Dag Hovind, tel 932 00 304 (er på NAK frekvensen 154.175 når jeg flyr)

søndag 17. juni 2007

Bilder fra dugnad på Rygh NV

(klikk på bildene for stor versjon)
Etter noen timer med iherdig innsats fra en ivrig gjeng, begynner nå starten å se ut som et flysted. En gjenstridig rot fikk satt både menn og maskiner på prøve, men den måtte gi opp til slutt. Vi var hele 16 personer på dugnad denne gang. Få PG-piloter til å begynne med, men de dukket opp etterhvert og gjorde en bra innsats.

Tømmeret ble fraktet ned til veien og starten ble planert og det meste av småkvist ble fjernet, slik at også paraglidere skal kunne starte uten å henge fast med linene. Trær og kvist ble ryddet nedover i lia, og det ble også stusset noen flere trær.
Et realt uvær lurte i det fjerne, men slapp sin last i Hokksund og var et flott skue. Sola tittet også fram og varmet godt.

Vi har kjøpt inn plenfrø og gjødsel. Dette vil bli lagt på ved første anledning, og vi anmoder alle piloter til å ferdes hensynsfullt.

mandag 11. juni 2007

Ny dugnad på Rygh NV – Onsdag 13 juni kl 17


Samme opplegg som sist. Se innkallingen til forrige dugnad litt lengre ned.Sage først og fly etterpå? Usikkert om denne dama dukker opp…

tirsdag 5. juni 2007

Ny start på Ryghåsen

Endelig har vi en start på NV også. En fantastisk dugnadsinnsats. Det møtte 20 piloter, noe som var over all forventning, siden vi fikk varsel bare få dager før dugnaden. Piloter fra Lier HGK og DROP, men også piloter fra andre klubber som bor i området møtte. Med 7-8 motorsager, traktor og vinsj ble det ryddet masse skog og dette kommer til å bli en flott start. Det er planer om å kjøre en gravemaskin opp og rive opp røttene på start.Nå er det viktig at alle respekterer bruken av veien og ikke kjører når det er bløtt, men setter bilen nede ved veien. Det tar faktisk ikke mer enn 12 minutter å gå opp. Hvis du har haiket opp etter turen er det fort gjort å hente bilen også. Ikke glem å betale den lille tier’n i bomkassa, det er tross alt den billigste bommen på hele Østlandet, tror jeg.Igjen, tusen takk til alle som deltok på dugnaden og bidro til å lage et flott flysted.

Dag Hovind, Leder DROP
(klikk på alle bildene for å få dem større)


mandag 28. mai 2007

Dugnad Rygh – ny start på NV (klikk på bildet)


Det er nå gjort avtale med grunneier på Ryghåsen om å rydde ny start på NV. Lier Hanggliderklubb har klart å få til dette, og inviterer oss i DROP til å bli med på dugnad, slik at den også blir bra for paraglidere.Vi oppfordrer alle paragliderpiloter som kan denne dagen om å møte opp. Ta med øks, sag, krafser, etc.Møt ved PG-landingen vis à vis Lidl: Torsdag 31 mai kl 17.

Kontakt dugnadsleder: Øystein Krag, mobil 951 35 646

torsdag 24. mai 2007

Brudd på høydebegrensningen

Vi har mottatt brev fra fagsjefen i seksjonen og formidler dette videre og håper medlemmene i DROP flyr med god samvittighet.Til alle hangglider og paraglider piloter i Norges Luftsportforbund!Brudd på høydebegrensning!

HP/NLF er meget bekymret over alle brudd på høydebegrensningene som blir gjort av våre piloter. Vi får stadig rapporter om dette, vi ser også i loggboka at mange ikke er bekymret over at de på sine turer har gått for høyt. Noen skryter til og med av det.

Dette er et MEGET stort sikkerhetsproblem som både Avinor, Luftfartstilsynet og faglig ledergruppe i HP/NLF er opptatt av.

Det er helt klart at flyturer der man bryter høydebegrensningen IKKE skal forkomme.

Det skal IKKE noteres rekorder der høydebegrensningen er brutt.
Man skal IKKE få gjeldende omgang i konkurranser hvor høydebegrensningen er brutt. Dette blir gjennomført av KKHG, og vi ber KKPG også gjennomføre dette.

Piloter som bryter høydebegrensningene kan være med på å stenge flysteder. Skjer det en kollisjon der PG eller HG piloten har vært et sted der han ikke skulle være så kan vi risikere at det settes i verk strenge restriksjoner på vår flyging.

Faglig ledergruppe har fått myndighet fra LT til å iverksette straffereaksjoner mot disse pilotene. Ved grove brudd og ved gjentakelser kan vi inndra lisensen til vedkommende for kortere eller lengre tid. Piloter som da fortsetter å fly uten lisens vil bli rapportert til LT og anmeldt til politiet.

Som fagsjef har jeg ansvaret for sikkerheten når det gjelder HG og PG flyging i Norge. La meg og faglig ledergruppe slippe å behandle slike saker og la oss slippe å inndra lisenser. Men må vi gjøre det så vil det bli gjort.

Dette er ment som en advarsel til alle piloter. HP/NLF ber om at grensene respekteres og vi ber alle fly ut av bobla FØR du bryter denne usynlige grensen. Vi kommer nå aktivt sammen med klubbenes faglige ledere til å kontrollere dette for å få slutt på disse sikkerhetsproblemene. IKKE ØDELEGG FOR SPORTEN VÅR!

Med vennlig hilsen
Norges Luftsportforbund

Arne Håkon Hillestad, Fagsjef HP/NLF.

onsdag 9. mai 2007

Endelig er den her

Omsider har filmen fra høydeturene 24-25 april på Sundvollen blitt publisert.
Nyt de flinke elevene og gode korreksjoner i starten.

onsdag 25. april 2007

Opptur i Spania


Fikk dette bildet på MMS fra Roy Kalrud i Spania. Klikk på bildet, det er en PG midt i bildet.«Start på 1850 meter. Venter på min tur. Landing på 0 meter. Tror det blir sykt moro!» Vi tror deg så gjerne, Roy!

tirsdag 24. april 2007

Knall og fall i Spania


Roy Kalrud er for øyeblikket i Spania og nyter flylivets gleder sammen med Termikk og Rotor. Desverre har ikke alle vært like heldige, og i løpet av gårsdagen (23 april) inntraff to ulykker. Den ene (se bildet) inntraff da en PP5 pilot startet i det en boble passerte start og førte til en frontalkollaps som løste seg rett over bakken. Piloten var ca 50 meter over start da det skjedde. Han traff likevel bakken så hardt at det ble et åpent brudd i benet. Tonny ble med den uheldige piloten til sykehuset i Granada.Den andre ulykken skjedde da en av jentene landet på stranden. Hun ble hentet av sykebil og har visstnok skader i ben og muligens også ryggen.I forrige uke – også i Spania – var en av våre ferske DROP’ere uheldig og havnet bakpå hanget og kom inn i rotoren. Det klappet som spanske kastanjetter over han og det gikk rett ned. Selve landingen gikk rimelig bra, men et brått vindkast dro pilot og vinge utfor en kant på 3-4 meter og piloten fikk et brudd i hoftekammen. Sjanseløs, da det gikk fryktelig fort. Ikke mer flyging på den turen. Han er på bena og snart i lufta igjen.

En vekker for oss andre om å fly forsiktig, og ikke glemme at det er ikke risikofritt å fly paraglider. Pass på å ikke fly i sterkere forhold enn du mestrer. Er du usikker på forholdene, så la heller være å fly, selv om du har aldri så lyst. Ikke glem at sterk vind er skummelt. Når den kombineres med kraftig termikk er det er heftig blanding som vi skal ha respekt for. Vi håper det går bra med de uheldige pilotene.

Fly forsiktig – ute og hjemme.

onsdag 11. april 2007

Flystedsekspedisjon rundt Drammensfjorden

I ettermiddag har Espen «Kongla», Pål med «guttungen» (bikkja) og jeg vært på ekspedisjon for å finne nye flysteder.(klikk bildet for stor versjon)Første stopp var Berger utenfor Svelvik, Espens hjemsted. Et 130 meter høyt fjell som ligger rett mot S/SØ/SV. Like under er det en gård og lite landingsmuligheter, samt at det var endel trær som kunne gitt turbulens etter takeoff. Vi ble vel enige om at vi måtte oppgi tanken, selv om startstedet var et rent og fint svabergplatå.
(bildet: Pål, Espen og Påls tvillingbror på Bergerstarten)Pål forlot oss, mens Espen og jeg dro over på Hurumlandet med ferja over Svelvikstrømmen for å se på fjellet som ligger sør for Klokkarstua. Et virkelig potent sted mot vest som kan gi termisk soaring helt inn Drammensfjorden på en god dag.

(bildet: Utsikt mot Holmsbu og ytre del av Drammensfjorden)

Utfordringen var å finne bilvei opp og i nærheten av fjellet. Vi lyktes ikke helt med det, men fikk en utrolig fin tur opp på fjellet hvor vi fikk utsikt ned til Holmsbu. Vi kjørte nok litt langt ut fjorden, men med et litt bedre kart tilgjengelig skal vi nok finne veien ut til rett sted. Det ligger en hytte synlig på toppen av fjellet (sett fra Svelviksiden), så det er nok sikkert en bilvei rimelig greit plassert.

Regner med å finne riktig sted og annektere dette som et nytt helårs flysted for oss i DROP. Om vinteren vil det kunne bety sjøtermikk om ikke isen har lagt seg. Vi fikk også gleden av en flott solnedgang mens vi ruslet ned fra fjellet igjen.

(bildet: Solnedgang over ytre del av Drammensfjorden)

lørdag 31. mars 2007

Dag 9 – Hjartdal


En fin dag i Hjartdal. Svak termikk som drar dovent inn på start. Cirrus demper det som ville vært heftige forhold på den klar dag.Elvene får endelig vist sine ferdigheter i baklengsstart. Raymond imponerer med sin elegante «reversed take-off». Ja, den gutten kan virkelig kunstene allerede.Gutta får to fine turer hver, med litt forlengelse av turen når de legger seg litt nærmere fjellet hvor det løfter litt.

Ellers mange piloter på start idag, og de som timet starten riktig får belønning med tur opp til 1900 meter og over 15 kilometer. Det ble en sen dag med tanke på forholdene.

søndag 25. mars 2007

Dag 7 og 8 – Endelig høydeturer


Lørdag 24 mars:
Meldt øst idag, så vi kjørte til Norefjell. Der blåste det for mye og rett fra siden (nord), så vi måtte gjøre vendereis og kjørte til Sundvollen. Der var det så godt som vindstille, med svak trekk inn på start.Elevene fikk to høydeturer hver før vi måtte gi oss for dagen. Endelig igang. De hadde fine starter og fine innflygninger. Riktig flinke var de blitt. Litt å pusse på er det jo alltids. Linesjekk, setter seg litt for tidlig og final glide må det jobbes mer med, men det kommer.Søndag 25 mars:
Nærmest vindstille idag. Vi kjørte til Sundvollen og kun svak termikk slo inn på start. Varmt og stille. Tydelig inversjon, men ypperlige elevforhold. Alle fikk 6 høydeturer hver i løpet av dagen, så nå er vi oppe i 8 høydeturer. Dette går riktig vei. God progresjon hos et par av elevene, mens det manglier litt på linesjekk og kontroll på vingen etter landing. Dette jobbes det videre med. Gutta fløy med radio og fikk nyttig informasjon underveis.

Lite folk på start idag, men det var bare fint for oss. Elevene fikk jobbe uforstyrret. Noen fløy rimelig tett på trærne ved landingsjordet, noen bremset for tidlig under innflyging og fikk litt pendel. Men dette bedret seg i løpet av dagen.

Totalt sett en knall helg. Ingen i trærne og bare et par bomstarter. Pga lite vind fikk ingen tatt baklengsstart denne helgen, men da lærer man seg jo å løpe igang vingen. Håper på bedre vind neste gang vi er ute.

Filmen fra denne dagen er publisert på dato 9 mai, noe forsinket.

søndag 18. mars 2007

Dag 5 og 6 – Enda mer bakketrening

Lørdag 17 mars:
Kraftig vind fra NV på formiddagen gjorde flyging og bakketrening umulig, så vi dro til Dag og tok teori. Senere dro vi til kunstgressbanen i Hokksund og øvde mer på baklengsstarter. Det løyet etterhvert helt, men da kom også mørket sigende.
Søndag 18 mars:
Mye vind også idag. Vi fikk lov til å dra skjerm ved golfbanen. Vinden dreide etterhvert fra V til nærmere SØ og vi fikk vinden rett inn i bakken. Kjempefint sted å trene. Nå er gutta blitt flinke. Bare to elever møtte idag, én fløy med Ryanair istedet.

mandag 12. mars 2007

Dag 4 – Mer bakketrening


Søndag 11 mars:Vi startet dagen på kunstgressbanen i Hokksund med håp om å få tørket vingene fra gårsdagen. Lasse hadde med en gammel vinge som jeg fikk prøve å trekke opp. En helt utrolig følelse å spenne på seg seletøy av samme slag som vi brukte under kurset i 1988.Opptrekket var en nytelse i retro-ånd. Tenk at dette fløy vi med i gamle dager!?

Tok den med i skolebakken og fikk ikke tatt av fra bakken engang, enda jeg løp som en helt.

Kursdeltakerne fortsatte sin gode progresjon, og nå begynner det virkelig å løsne for alle sammen med baklengsteknikk og skjermkontroll.

lørdag 10. mars 2007

Dag 3 – Bakketrening

Vi dro til skolebakken for å trene baklengsstart. Det var tidvis så mye vind at vi måtte holde fast eleven med to mann og likevel ble «kjøttklumpen» på drøyt 200 kilo dratt bortover jordet som ingenting! Alle hadde hjelm, heldigvis. Sikkerheten først. Nyttig læringsmoment å se hvilke krefter vi ikke bør yppe oss for mye med.Der hvor det var masse snø sist helg, var det nå bare flekker og utover dagen ble disse til bløte flekker. Ikke fritt for at vi og vingene ble grisete i søla.Men utpå ettermiddagen fikk alle bedre og bedre grap om liner og styring av paraglideren, så dette går riktig vei. Noen lange svev ble det også.

torsdag 8. mars 2007

Dag 2 – Skolebakke


Vi åpnet i skolebakken i Hokksund. En fin dag hvor elevene fikk flydd. Litt vind bakfra i perioder. Vi flyttet oss til en litt brattere bakke i Lier, men der var det ikke SØ likevel. Lokale forhold dreide vinden inn delvis bakfra i perioder. Vi fikk likevel flydd herfra også.Neste kurshelg skal vi pusse på teknikk ved start og trene skjermkontroll på flatmark. Her skal ingen i høyden før teknikken sitter.

lørdag 3. mars 2007

Dag 1 – Kurset er i gang!

En heller regnfull dag. Vi bestemte oss for å kjøre til ByTheWay ved E18 på Kjellstad. Vi diskuterte planen for kurset, teori og gjennomføring. Lasse spanderte glasscola og vi ble bedre kjent med hverandre. Vi har fire ivrige elever denne gang; Roy, Jens, Raymond og Lasse. De to siste har begge fedre som er gamle HG-piloter og liker dårlig at gutta skal fly klut. Vi får se om ikke pipen får en annen lyd etterhvert?Etter en stund dro vi optimistiske tilbake til St. Hallvardhallen, men det regnet fortsatt og grusbanen var mest som kvikksand i konsistens. Godt med varmegrader i dag. La ut vingen og prøvde et opptrekk på p-plassen, men den ble bare klissvåt. Men vi lærte at «Øst er bøst» og avsluttet dagen.Jeg og Roy kjørte til Hokksund for å se på en skolebakke. Den viste seg å være preparert med tråkkemaskin av den lokale alpinklubben og det var ideelt å bruke den til kursing.

Vi la ut den våte vingen. Jeg dro den opp uten problemer og fikk et fint svev langt ut på sletta. Roy fikk også prøve og kom seg i lufta på tredje forsøket. Og hvilket svev! En nyfrest mann kom inn i PG-menigheten i dag.

Se videoen, så skjønner du selv. Hit skal vi på søndag om alt klaffer med været.

Dag

fredag 2. mars 2007

Kursstart Vårkurs 2007

Oppmøte kl 10:00 ved St. Hallvard idrettsanlegg i Lier.Klikk på kartet for stor versjon.
Kjørebeskrivelse fra Oslo: Ta avkjøring til Lier ved Statoil, Kjellstad. Følg deretter den røde linjen til den røde sirkelen på kartet.Ta med: Mat, drikke (også endel vann), varme sko og varme klær. De som kan ta med egen hjelm gjør det (MC-hjelm eller alpinhjelm er ok). Vi skal ha godkjent hjelm til alle når vi starter på høydeturene.Plan for dagen: Lære baklengsstart og grunnleggende prinsipper for paragliding. Utpå dagen beveger vi oss kanskje fra flatmark og opp til en skolebakke like i nærheten for litt flytrening om elevene lærevillige og flygeklare…

Vi blir fire kurselever; Jens, Roy, Raymond og Lasse. Dette kan gå raskt! Raymond og Lasse har alt bestilt nye vinger som er underveis, mens DROP har kjøpt inn to DHV 1-2 vinger til kurs og utleie, evt til salg om noen ønsker å beholde vingen etter kurset.

onsdag 14. februar 2007

Avbrekk i februar…


Lisa og Dag tar en femdagers i Greoliéres, nær Nice i Frankrike. Svært kjent for gode flyforhold. Avreise 15 februar. Gjett om vi gleder oss? Vingene er pakket og klare. Neste gang blir DU også med…Bildet er fra landingen. Det er ca. +15 grader der på denne tiden…

DROP arrangerer klubbtur til Vågå 4-6 mai

Hold av denne helgen!
Dette blir alle tiders klubbtreff. Vi har fått reservert hele Rikssenteret denne helgen. For deg som ikke har vært her ennå, har du nå muligheten!Felles transport med minibuss blir satt opp, og overnattingen blir rimelig. Meld deg på allerede nå for å sikre deg plass (post@dropfly.no). Betaling ordner vi senere.
Vi har 20 sengeplasser og 15 plasser i flott buss oppover. Vingene legges på tilhenger. Rikssenteret har badstue og trådløs internett, stor felles stue og muligheter for å vise film og DVD’er.Vi har også en av Rikssenterets busser tilgjengelig mens vi er der denne helgen. Vi ordner oss mat med felles frokost for dem som ønsker det. Vi kommer også til å invitere Lier Hanggliderklubb.

Klikk på bildene for å se dem i større versjon.

mandag 12. februar 2007

Paragliding innendørs


Lørdag arrangerte DROP visning av paragliding. Vi dro opp en vinge innendørs og hang opp seletøy i klatretauene. Det møtte noen få interresserte og i tillegg møtte Roy og André fra siste kurs. Det betyr mye at allerede eksisterende piloter møter opp og viser seg fram. Da ser andre at vi har et miljø å tilby. Tusen takk for oppmøtet.I tillegg til et par nysjerrige og en som allerede har meldt seg på kurs, møtte også en journalist opp og lagde en liten artikkel. Den kan du lese her:
http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070211/NYHET/102110256&SearchID=73271974470589

mandag 5. februar 2007

Prøv gratis 10 februar – innendørs


Prøv paragliding – innendørsVil du ble med på vårt neste paragliderkurs?Vi inviterer deg til innendørs visning av paragliding. Ta med deg venner og kjente og møt opp denne ettermiddagen.

Du får prøve utstyret og kanskje trekke opp en paraglider og vi forteller deg mer om kurset som starter i mars.

Vi har denne gangen fått bruke Ekneshallen i Krokstadelva. Vi er derfor innendørs, så vi er ikke avhengig av været akkurat denne dagen.

Hvor: Ekneshallen, Krokstadelva, Nedre Eiker
Når: Kl. 15.30 – 18.30

Slik finner du veien:
Fra Drammen: Ta avkjøring til høyre før du kommer til Buskerud Storsenter, ta første vei til høyre og du får Ekneshallen på venstre side.

Fra Kongsberg: Kjør forbi Buskerud Storsenter, ta første avkjøring til venstre, ta til høyre og du får Ekneshallen på venstre side.

KURSSTART 3 MARS
Vi har plass til 8-10 elever og vi begynner selve kurset lørdag/søndag 3-4 mars(kl 9-18). Du må sette av de neste 3-4 helgene til kurset. Vi vil også ha teoriundervisning tre-fire kvelder i løpet av kurset.

Kurset koster kr 7500,- og inkluderer ALT. Lån av flyutstyr, hjelm, teorimateriell, medlemskap i DROP og Norsk Areoklubb/Norges Idrettsforbund, samt ulykkes- og tredjemannsforsikring. Vi er meget sikkerhetsorienterte og legger meget stor vekt på sikkerhet under hele kurset og alt utstyr er av beste kvalitet.

Vil du sikre deg plass allerede nå?
Send en mail til kurs@dropfly.no med navn og adresse. Vi vil også gjerne vite din vekt av hensyn til hvilke vinge du skal fly. Betaler du kursavgiften nå er du sikker på plass. DROP, kontonr. 9015.16.11450.

Dersom du ikke kommer med blir selvsagt hele beløpet refundert og du blir satt på venteliste og blir kontaktet før vi starter neste kurs (høsten 2007).

Har du spørsmål kan du ringe instruktør Dag Hovind på 932 00 304, eller sende mail til post@dropfly.no

lørdag 3. februar 2007

Rakettstart i Hjartdal

Har endelig fått tak i opptaket som viser min rakettstart i altfor sterk vind i Hjartdal, 1 april 2006. Min andre tur med min nye Advance Omega 6, DHV 2/3. Hadde ikke montert speedsystemet enda, heller… Men turen gikk bra. Heldigvis.
Dag

søndag 21. januar 2007

Reisebrev fra Mexico


Et av medlemmene i DROP, Per Håvard er på tur til Mexico. Les hans rapporter her. Følg med, han sender nok mer etterhvert.22. januarDagsrapporten i dag er mye lik gårsdagens med visse endringer…
Flyturen ikke helt uten begivenheter da jeg også i dag hadde innklapp dog et lite som jeg kun kan ta skylden for selv… 30 % innklapp venstre side som kom da jeg satt og dagdrømte i relativt sprek termikk og fulgte ikke med på vingen…
Det som er det positivet er at det kom uten at det var lyd i meg.. ingen primal-skrik denne gangen nei.

Læringskurven er meget bratt her nede og det er bra… Er tryggere i vingen etter 3 dager her nede enn 2 år hjemme (med litt spredd flyging). Sett bort ifra innklappet gikk resten knirkefritt, ingen landingsvansker… Etter lunsj i dag dro vi til et nytt flysted som ligger over byen vi bor i.. det heter Torres.. Da flyr vi på solgangsbris som kommer fra den store kunstige innsjøen som ligger her.
Det er kremflyving… rett og slett… Vinden er helt laminær og du flyr over terrenget i moderat høyde, ropet til hverandre i luften, tar bilder..
Og koser deg rett glugg i hjel… Silke luft… ahaaaa!!!!!!

Det eneste negative må være at jeg er litt for tung i vingen som gjø at jeg detter litt igjennom… Det er aldri noe gøy å sitte og kikke på de som alltid er høyere en deg selv. Landingen er litt spesiell siden du har vann på to sider og ingen overflygings alternativer på de to andre. Hadde av den grunn tømt meg for elektronikk siden det var min første landing her, men ingen problem..
Fikk med meg et lite show fra noen lokale piloter her etter landing… Se bilde… stilig…

Rapporter følger… Per Håvard…

Mexico 21. januar:

Har nettopp kommet tilbake etter dagens tur og sitter og kjenner at jeg er litt sliten psykisk og fysisk…

Startet som en av de første i dag og kjente det løftet nesten med en gang som er mot normalt her… Tenkte dette skulle være dagen å bryte 3000m barrieren… Setter meg sånne mål uten at de er så veldig viktige, bare for å ha noe å gå etter. Trodde det skulle bli enkelt etter gårsdagens erfaringer, men den gang ei… Gikk opp og ned fra 2300 til 2750m som ei forskremt harabikkje… klarte liksom ikke å finne ut av hvordan dette fungerte helt. Men hvem klager… jeg flyr jo…

Hadde også et lite mål om å fly min første distanse i dag. Altså fly vekk fra start bakover medvinds… Men siden jeg ikke klarte å holde en stabil høyde, valgte jeg den faste landingen foran start kalt «piano» (forklaringen på det navnet er visst at man kan dytte et piano ut fra starten og det vil fly ned til den landingen av seg selv… ehee???)

Siden det var vanskelig å holde høyde skulle man tro at det ville være en grei sak å fly ned og lande… NOT… Å komme seg under 2300m skulle vise seg å bli en utfordring det også. Startet med mitt første skikkelige innklapp på ca 60 %. Skvatt såpass at jeg skreik ut en eller annen urlyd og korrigerte innklappet tvert. Ble overrasket over at jeg faktisk gjorde det rette på instinkt, og meget glad for å se hvordan vingen faktisk oppførte seg eksemplarisk. Den kom ut igjen tvert og med kun en svak pendel på meg…

Kjempet meg videre ned, men så løftet det igjen. Og vips var man tilbake der man begynte… Dette skjedde gang på gang. Begynte å gruble på hvordan jeg faktisk skulle komme ned, for vi hadde fått beskjed om å lande før kl halv tolv pga etter den tid vil det være sterk termisk aktivitet på landing… og nå ønsket jeg å lande…
Da ble min første stupspiral iverksatt… He-he… vet ikke om den var så heftig, men det gikk i alle fall nedover… Avsluttet i bra høyde og begynte siste innflygning… skikkelig rotete luft og vanskelig å beregne landingen, men mente jeg hadde tatt høyde for å lande ca. midt på jordet… I bakre del av landing bare stoppet vingen min å fly fremover og de siste 25-30 høydemetrene ned gikk som en heis rett ned i meget moderat fart Bommet derfor på landingen med 10m og oppi en maisåker… helt udramatisk.

Har fått en god porsjon erfaring i dag, og skal dagen oppsummeres er den ubetinget positiv selv om man var sliten etterpå.. Kan også nevne at en dansk jente her landet rett etter meg og hadde spydd 3 ganger. Sjøsyk… Slapp aldri styrelinene i dag for å ta bilder… turte det rett og slett ikke. Synd egentlig for det er et flott syn med alle de vingene i luften som det var i dag…

Nye rapporter følger. Hilsen Per Håvard…

Mexico 19 januar:

Hei alle sammen…..
Har nå vært et døgn og litt i Mexico city, og hei for ei røre….
Uvant å se bevæpnet politi i skuddsikre vester på hvert gatehjørne og ved inngangen til offentlige og private kontorer….
Gikk flere mil igår rundt omkring og kikket, først rundt fra hotellet og så tok jeg en taxi til «sentrum». Ei hvit og grønn boble som knirket og knakte i alle deler og som med milimeter presisjon snek seg rundt i trafikken som ikke har noe som helst system sett med norske øyne.

Sentrum var også en snodig opplevelse da forskjellige gjenstander som var for salg hadde stort sett hver sin gate…. Det var et helt kvartal som solgte gull, en gate hadde klær, en musikkinstrumenter, og en gate solgte slaktet kylling osv…..
Etter å ha gått rundt på kryss og tvers i nesten 6t. gikk jeg tilbake til hotellet… Det var ikke dårlig synes jeg å finne frem i det salige kaos som er her nede. Stedssansen er inntakt vil jeg påstå å si….

Fikk en hyggelig overraskelse i går kveld da det banket på døra mi. Da kom paraglideren sendt fra flyplassen, for den kunne ikke Amerikanerene sende på samme fly som meg. Fikk den plombert, så her var det nok noe mistenkelig…. Har vært litt/mye bekymret om jeg noen gang kom til å se den igjen…. Håpløst om den ikke hadde dukket opp siden den er hele poenge med turen…
Nå har jeg akkurat spist frokost og skal gjøre meg klar til å reise til flyplassen for å møte de andre. Skal bli godt å se noen kjente ansikter
Nye rapporter vil komme når jeg kommer i kontakt med nettverk… og bilder selvfølgelig…..

tirsdag 16. januar 2007

Neste kurs – meld deg på nå

Neste kurs er planlagt med oppstart i slutten av februar. De første plassene er allerede reservert.Meld deg på nå og sikre deg plass.Kurspris: 7500,-

Send mail til kurs@dropfly.no eller ring instruktøren på 932 00 304 (Dag Hovind)

Mer info kommer etterhvert (kursplan, etc.)

søndag 14. januar 2007

Fredag/lørdag dagsrapport

Fredag
Natt til fredag gikk det en storm over alpene. Dette merket vi godt i St. Anton også. Huset ristet da det slo ned noe som må ha vært en bølge. Det ristet og slamret noe helt utrolig før det ble stille kort etter.Fredagen ble derfor kansellert pga. vind. Dag gikk seg en lang tur opp i fjellsiden på motsatt side av dalen, mens Roger vurderte å øve på baklengsstart på landingen, men med den vinden var det ingen opsjon i det hele tatt. Fornuftig. Gutta dro på byvandring istedet.
I det hele tatt, en rolig avslutning på uken vår i St. Anton, men vi hadde stort utbytte av flygingen de dagene vi fikk fly. Og våre to PP2’ere har tatt et stort skritt videre i sin personlige progresjon. Absolutt noe som anbefales som oppfølging etter et PG-kurs. Gledelig er det jo også at vi ikke hadde noen uhell i forbindelse med flygingen!

Lørdag
Avreisedag. Typisk: Sol. Vindstille. Denne dagen var vel den beste siden vi kom. Vi kunne gjerne ha blitt en uke til hvis vi hadde hatt slikt vær. Men vi hadde en problemfri hjemreise, alt utstyret kom greit frem og tilbake.

Da gjenstår det bare å takke for turen!

torsdag 11. januar 2007

Torsdag dagsrapport

Vind!
Men optimister som vi er, tok vi med oss vingene til fjells likevel. Da vi kom opp til förste stopp fant vi ut at det ikke var noen vits i ä dra videre. For mye vind for oss. Sä vi tok banen ned igjen, gikk tilbake til hotellet og la fra oss vingene, Roger tok med brettet og vi gikk til banen som tar oss opp til Valluga. Höyeste punktet ligger pä 2811 meter. En solid tur med en stor gondol som tar 30 personer.

En vanvittig utsikt derfra. Sol og strälende vär, men kraftig vind. Bare de lokale alpekräkene som flöy idag. Tror vi har 50 km sikt i nesten alle retninger. Det var helt klart. En opplevelse.

Andre og jeg satt litt i sola pä restauranten nede pä 2000, men vinden var sur og vi satt inne. Roger kom ned pä brettet etterhvert. Ikke gode forhold for han heller. Vi spiste og dro ned igjen for ä fä varmen pä hotellet.Litt slöving pä rommet för vi tar kveldens vandring for ä fä oss litt mat, og selvsagt er förste stopp internettbua, sä vi kan fä logget dagens hendelser. Ikke flyging, men vi vet da ä slappe av ihvertfall. Sä langt leder Roger og Andre soleklart!

onsdag 10. januar 2007

Onsdag dagsrapport

Episk dag i Alpene. Nesten vindstille. Bare litt termikk som slo inn av og til pä start. Vi fikk fem turer hver, hvorav Dag fikk flydd en tandemtur.


LOKAL PG-NAZI
Men det lokale PG-politiet kan du fä billig av meg. 5 Euro i landingsavgift. OK… Men när jeg har med tandempassasjer skal de faenmeg ha 5 Euro for han ogsä! Som ä betale bomavgift for tilhenger. Og ikke nok med det, det er bare lov ä fly med en person pr uke. Men jeg kommer til ä drite i det om det skulle by seg flere tandemturer. Lokal klubbregel. De skal bare ha folka for seg selv… Begrunnet med hendelser. Men när de flyr smä unger som passasjer i Gin Yeti, sä sier jo det litt om holdningene. Se bilde av stedets lokale PG-nazi:
Men la det ikke ödelegge en utrolig fin dag for oss gutta i Alpene. Alt etter dette blir bonus. Cirrus pä himmelen lover ikke godt for morgendagen, men upälitelig vär her.After-flight öl pä ALIBI, en pub like oppe i gata. Sä da har vi ihvertfall alibi…

tirsdag 9. januar 2007

Tirsdag Dagsrapport

Dette er vel dagen vi helst glemmer fortest mulig.
Väknet til regnvär, og regnet har det jaggu gjort hele da’n. Roger har värt ute pä brett, men det var ikke bra forhold for det heller. Ikke engang höyest oppe var det bra.Det har blitt slöving pä rommet, lest og hört pä musikk og ruslet litt i by’n.Men värmeldingen for i morgen er kjempebra, mer SV enn de siste dagene. Törrere vär og SOL, SOL, SOL. Sä vi er optimister fortsatt. Skal ihvertfall fly med vario, for det kan bli termisk om vi er heldige.

mandag 8. januar 2007

Mandag dagsrapport


Idag var vi tidlig oppe og var pä start 0950.
Der stod vinden rett inn. Det var meldt ökning utpä dagen. Den kom först kl 15, sä vi rakk mange turer hver. Andre og Roger har prövd ä dra litt hardere 360’er, men har ennä litt ä gä pä. Roger misset litt pä en innflyging. Var vel 360 som ble utfört i litt for lav höyde, sä han fikk det litt travelt.Dag har hatt turer pä alle sider av dalen og fikk pä siste turen flydd hang foran start. Fikk kraftig löft og valgte ä dra ut i dalen etter kort tid. Forsiktig flyging. Har ikke speedbar heller pä Gangsteren. Ute i dalen var det enda mer löft. Sikkert termisk, men fryktet bölgeforhold, sä for sikkerhets skyld ble det store örer nesten helt ned til landing. Der var det heldigvis rolig og greit.

Traff noen andre piloter, bl.a. noen lokale som flyr Gin Nano. De er SYKT smä! Pä landing etter förste turen fikk vi en annen lokal pilot som advarte oss om ä ikke fly rett over ett bestemt hus ved landingen. Eieren var syk i hue og tar bilder og ringer Polizei og greier… Sier vel litt när fyren har dobbelt sett med nettinggjerde og det ytterste har piggträd pä toppen… Tror sänne gale folk finns overalt, jeg…Tok en loggepils (istedet for afterski) pä en lokal kneipe, og da vi kom ut derfra var det faktisk begynt ä regne. Lite snö ellers her i Alpene, men mat og drikke smaker likevel godt.

Oppsummering: Alle har ben og armer intakte, Roger og Andre har 5 turer hver, mens Dag har 7. Usikker melding for i morgen, men det var det for idag ogsä, og se hva vi fikk ut av denne!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s